Followers

Monday 22 October 2012

DESA III SARAWAK: INI CERITA SAYA!

As salam.,.

It was a very great experience. Ehem ehem :P


Segalanya bermula masa short sem harituu apabila satu hari aku n zati got the same message from ‘unknown’.haha. skema betoi susunan ayat. Abaikan. “anda terpilih untuk menyertai IIUM Dakwah Exploration to Sarawak(DESA III)”. Lebih kurang macam ni lah bunyi message tuu.hewhew.dengan penuh xcitednya minta izin mak n abah. Alhamdulillah diizinkan. Terima kasih mak n abah. Dengan program ni kakde dapat satu pengalaman yang extraordinary bestnyaa :)

Misi kali ni bertempat di Kampung Rayang, Padawan. Macam mana yaa keadaan kampong tuu? Ni lah persoalan yang selalu bermain di minda aku selama lebih kurang sebulan before program. Selama sebulan tuu boleh dikatakan every week ada meeting. Setiap kali meeting tuu jugak lah program manager(PM) terangkan serba sedikit pasai kampung tuu. Tapi still aku takboleh bayangkan. Haha. Macam biasa lah. Nadia kan blur jaa.haish.satu lagi. Aku biro Preparation and Technical(prep n tech). selama aku join mana mana program before ni, aku memang akan elakkan dari termasuk ke prep n tech ni. Aku pernah jadi secretary, catering, publication n promotion, and general task jaa. Tapi untuk DESA III aku prep n tech.bukan apa, bagi aku biro ni lebih sesuai untuk lelaki.in fact, daripada 3 orang committee untuk prep n tech, aku lah the only perempuan. mula mula macam tamaw, tapi bila pk pk balik, bila lagi nak dapat pengalaman bekerja dgn prep n tech kan. So grab jaa lah.hee. kalaw ada masalah, refer senior. Setel! Banyak aktiviti yang kami plan nak buat kat kampung tuu. Setiap biro ada aktiviti masing masing. Antaranya motivational camp, sukaneka, wayang pacak, imam muda, medical checkup, grand ceramah, eid celebration, mural painting, gotong royong, explorace, family day, rezeki pagi n etc. sangat banyak. Program ni sangat pack dengan aktiviti. Biro aku bertanggungjawab untuk mural painting, gotong royong n preparation for eid celebration. Biro aku jugak kena sediakan LCD projector n PA System n barang barang technical yang laen. Dahh nama pun prep n tech kan kann? Preparation untuk ke kampung giat dijalankan. Kami pun sama sama kemas kemas n kotakkan barang barang donation untuk diberi kepada orang kampung nanti. Para committees sangat fun semuanya. Depaa tak kisah pun nak ajaq adik adik 1st year macam kami ni.wee~~~


Memandangkan event ni berlaku masa cuti sem yang takseberapa tuu, terpaksa lah aku n zati balik awal iaitu 10hari b4 start sem baru. Berat hati aku nak tinggal mak kat rumah.lebih kurang 5hari b4 aku balik UIA, mak masuk hospital. Doctor cakap mak ada strok. Tapi peringkat awal. Baru nak jadi. Aku risau plus takut. Siyes kalaw ikutkan hati aku nak tarik diri dari ikut ke Sarawak ni. Aku dahh mintak no. PM dari head prep n tech. dekat adik aku, bella, aku bagitaw aku tamaw p Sarawak dahh. Boleh bayangkan dakk perasaan aku waktu tuu? Aku nangis. Then mak dapat taw apa yang aku nak buat tuu. Mak kata, apapun jadi, p jugak Sarawak. Hmmm. Mak cakap ‘insyaALLAH mak dah boleh discharged sebelum kakde p Sarawak. Jangan risau.’Alhamdulillah. doa dimakbulkan. Terima kasih ALLAH. Berikan lah nikmat kesihatan kepada seluruh keluargaku dan juga umat islam.amin.

==
Malam 1hb kami berkumpul kat OR lebih kurang pukul 9malam. Kemas kemas barang donation n solat hajat sebelum berangkat. Pukul 2pagi kumpul kat grandstairs depan Rectory building tunggu bus n terus ke LCCT. Fligt lebih kurang 7 pagi.bla bla bla…..sampai Kuching dan disambut oleh wajah wajah senior yang aku tak kenal.haha. japgi berkenalan. Naek ketaa ke Islamic Information Centre(IIC). Kami bermalam satu malam kat situu untuk buat preparation untuk berkampung di kampung Rayang for 5 days.bla bla bla…sampai kampung Rayang. Penduduk kampung sangat mesra. Ramai budak budak. Ohh I love kids.hehe. bersalam salam dengan makcik makcik kat situ n sampai jaa kat sorang acik ni n hulur tangan. Dia ignore jaa.i was like ‘awat dengan macik ni. Sombong jaa.blurr aku’. Then cakap kat dia,’cik, saya nak salam’ n tarik tangan dia n salam. Makcik makcik laen pandang n senyum jaa. Musykil aku. Lepas sembang sembang, rupa rupanya acik yang aku tarik tangan tuu…’tak siuman’.terpana sebentar kan. Awat makcik makcik tak bagitaw. Aku punya lah berusaha senyum n tarik tangan acik tuu nak salam.apapun, takdak salahnya kalaw salam dengan acik tuu, dia pun manusia jugak macam kita, dia takmintak pun nak jadi macam tuu. Lagipun golongan ni nanti masuk syurga tanpa hisab. Acik ni nama dia Nita. Ada lagi sorang laki macam nita jugak, nama dia abid. Haaa abid ni suka kacaw orang tapi lawak. Dia menceriakan suasana. Walaupun rasa macam nak pecut 100meter kalaw dia datang.takut n risau. Abid pun insyaALLAH masuk syurga tanpa hisab J


Okay dah. Kami pun dapat keluarga angkat masing masing. Hehe. Takutnyaa rasa hati sebab tak biasa dengan orang tak dikenali. Dengan aku yang takpaham bahasa Sarawak apatah lagi bahasa bidayuh kannn.risau =_=. Yang leganyaa rumah mama n bapak kat sebelah masjid jaa. So dekat laa dengan tempat kami beraktiviti. Aktiviti kami kat masjid. Dekat. So takdak lahh aku nak sesat sesat kan.ha jap.kampung ni rumah dia Alhamdulillah cukup kemudahan walaupun nak masuk ke kampung ni dari simpang agak jauh dengan jalan bertar yang agak merisaukan. Berbukit bukit. Kat rumah mama, mama n bapak bagi aku bilik yang besar jugak, ada kipas n almari. Cukup serba serbi. Toilet rumah pun selesa. Mengada nyaa hang nadia. Haha. Kat kedah, tinggal kat kampung jugak. Bukan apa, aku memang dahh bayangkan dengan melampaunya. Haha. Abaikan.


 Program kami berjalan dengan baek lah bagi aku. Happy. Even hari hari aku dihabiskan dengan mengecat mural. Makin gelap aku yang already gelap ni T_T  jumpak mama n bapak pagi pukul 5 before gerak ke masjid untuk subuh berjemaah. Jumpa pun kadang kadang petang dekat maghrib. Haish. Kesal jugak sebab taksempat nak bermesra sangat. Tapi masa yang sedikit dihabiskan bersama tuu sangat bermakna. Bila balik jaa, mesti kena makan. Haha. Rezeki. Agak terkilan jugak sebab aku takpaham sangat apa yang mama n bapak cakap. Mereka dah tua so bahasa melayu tak fasih sangat. Banyak miscommunication antara kami. Rasa comel pulak. Lawak. Aku senyum jaa bila mama cakap. Kalaw aku faham baru aku jawab. Ada sekali tuu, mama cakap,“kitak dah makan?”. Maksudnya, kamu dah makan kaa? Aku yang blur lagi. Sebab kalaw kat semenanjung ada orang gunakan word ‘kita’ sebagai kata ganti diri pertama. Dengan yakinnya aku pun cakap “ohh mama dah makan yaa?”(sambil senyum). Muka mama berubah. Haha. Pastu mama cakap, “bukan, mama tanya, kitak(sambil pegang aku) sudah makan kaa belum?”. Slow slow mama cakap. Haha. Kesian mama, aku takpaham. Nadia nadia. Sapa pernah menugal padi bukit? Kalaw orang tanya aku macam ni. Dengan bangganyaa aku akan jawab, “saya pernah”. Menugal ni Nampak macam senang jaa, tapi susah sebab berbukit bukit n kena berebut lubang dengan orang. Haha. Here are some picta!!!

ni masa kat LCCT. nak g kuching dahh. :)

ni barang barang donation untuk kg rayang.wee~~

dah sampai kampung. proses pembahagian anak angkat.

nampak excited! paham paham. haha

memang xcited! apa nak buat.haha

antara titi yang menarik perhatian. UNIK!

ni after mahabbah visit. maen dgn adik adik sat.

mahabbah visit!

religious class. ajaq adik adik mengaji.

sebak dengar iffah(yang tak bertudung) mengaji. even takboleh cakap. tapi tetap b'semangat.

abang ichi n adik adik lelaki.

yang ni PM .

orang2 kampung.sarapan before menugal. yang topi tentera tuu, bapak saya!

baju purple, mama saya!

kalaw tak salah, ini tampok. kita letak benih padi dalam tuu.
menugal padi bukit. bukan mudah.

sapa yang dok belakang tuu, berebut nak lubang.haha

ini caranya.

lasak!

misian~~

ustaz dari UIA letakkan benih padi.

dekat sekolah.

motivational programme.

sukaneka.

isi air dalam botol.

ajaq kanak kanak cara solat yang betul.

ustaz n DNI latih imam muda(baju kuning).

mandi jenazah.




head Prep&tech. time mural.

mural lagiii.

ada kemajuan:)

padang.

panas okay. tapi tetap bersemangat.

sikit lagi nii.

after mengecat, posing japp.



terus bermural.


done!

kawasan sekolah. bentuk U.

alhamdulillah.

Ahh panjangnyaa ceritaa aku. Banyak lagi yang tak story. Next time pulak. Kbye!


2 comments:

don't forget to smile, guys!

Ibnu Taimiyah berkata :
"Jika masalah yang saya hadapi menemui jalan kebuntuan,
maka saya akan beristighfar kepada Allah lebih kurang 1000 kali, nescaya Allah akan membukakan jalan keluar".
Beliau berkata lagi dengan ucapan la hauwla wala quwwata illa billah :
"Semua beban boleh ditanggung, segala kerisauan boleh diatasi dan kehidupan menjadi lebih mulia."
Senyum dalam kedukaan, tanda insan punya keimanan.
Yakin semua yang terjadi adalah ketentuan-NYA :)