Followers

Thursday 16 May 2013

A little too late :)

As salam.

Selamat Hari Guru :)

tanpa anda anda siapalah saya :)

Guru PERTAMA :
 mak dan abah. they taught me a lot and still teach me. i'm learning.

Tabika Kemas Kampung Sungai Mati :
cikgu sayang saya! arwah cikgu sentiasa dalam ingatan. semoga     tenang di sana . AL-FATIHAH.

Sekolah Kebangsaan Langgar :
dari darjah 1 sampai darjah 6. daripada kelas terakhir atau kelas ke-6 (daftar lambat) sampailah ke kelas pertama. Alhamdulillah syukur. 

Sekolah Menengah Kebangsaan Hutan Kampong :
dari form 1 sampai form 5. Yes. dapat tawaran ke sekolah lagi baik. tapi SMKHK jadi pilihan. sebab sekolah baru. i'm the first batch. dapat kelas khas. PMR sekali lagi dapat tawaran ke sekolah lain, tapi SMKHK dihati. haha. orang selalu pandang rendah dengan sekolah kami, aku taw. tapi ada aku kisah? sapa sapa pun boleh berjaya kalaw ada effort, sayang. dok lah cerok mana pun :)

Centre for Foundation Studies, UIAM :
Foundation in Engineering. sangat tough. dapat tawaran ke KMPP jugak. tapi i pilih ke UIAM. insyaALLAH, ini yang terbaik untuk aku. lain orang lain. masa kat CFS ni, selalu sangat menangis sebab rasa macam taksanggup nak go through setahun setengah tuu. tapi sokongan parents and kawan kawan. Alhamdulillah, i did it. kenapa setahun setengah? repeat kaa? matrik kan setahun, awat tak pi matrik jaa? jawapannya : setahun setengah sebab ada English Placement Test (EPT) and Arabic Placement Test (APT). masa masuk tuu, kena exam dulu untuk tentukan sama ada kita akan buat asasi setahun, setahun setengah or dua tahun. EPT ada 6 level and APT ada 2 level. i got level 5 for EPT and level 1 for APT. memanglah level 1 sebab i takdak basic arab. belajaq arab pun masa mengaji quran, tuu pun belajaq nama binatang jaa. haha. that's mean, aku tak repeat dan ini yang membezakan Asasi UIA dengan yang lain. plus ada subjek subjek agama yang kami kena fulfill before masuk main camp.

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak :
Alhamdulillah. lepas lalui asasi, dapat masuk main campus. syukur syukur. i'm a bachelor student now. Biochemical-Biotechnology Engineering :) Alhamdulillah. i got my first choice.
Untuk course Engineering, UIA tawarkan 8 major, kitaa pilih masa sem akhir kat CFS. kita rank kan ikut pilihan kita. UIA ambil lebih kurang 1000 student untuk asasi engineering, tapi yang akan majoring in engineering lebig kurang 600 student sahaja. kenapa? selalunya student takboleh nak carry on masa asasi, so depa tukaq kos. ada jugak yang kena dismiss dan lain lain. tak semestinya kita akan dapat first choice kita, tuu semua depends on CGPA, kekosongan dannn rezeki. Apa major yang UIA tawarkan untuk bidang engineering??

1) Aerospace Engineering
2) Mechatronics Engineering
3) Biochemical- Biotechnology Engineering
4) Computer & Information Engineering
5) Automotive Engineering
6) Materials Engineering
7) Manufacturing Engineering
8) Communication Engineering

kata senior, ada major yang susah nak masuk. 1,2 and 3 ada limits. contohnya no1 which is Aerospace, dia limit kan kepada 20 orang sekali intake. Mechatronics taksure tapi memang sikit jugak. No 3, biotech, my major, limitkan kepada kurang dari 100. Yang lain katanya takdak limit. means kalaw you mintak, probability untuk dapat sangat tinggi. tapi 600 orang yang terpilih ni, CGPA hendaklah melebihi 2.5 kalaw tak anda akan di hantar ke kos lain. aku dapat mungkin sebab kekosongan dan alhamdulillah rezeki :) batch aku ada 44 orang jaa T_T

dan disinilah aku belajaq sekarang, InsyaALLAH i'll finish in two years time :) for your information, all courses kat UIA ni, duration study adalah 4 tahun. we have to complete subjek subjek agama dan tambahan. Seronok belajaq kat sini. walaupun mostly, lecturer foreigner. and foreign student tersangatlah ramai. *sigh
kalaw tangkap gambaq, cakap aku dekat foreign country pun orang percaya. haahaa

sapa sapa yang nak masuk UIA, anda dialu-alukan. InsyaALLAH :)


** SO SELAMAT HARI GURU UNTUK CIKGU CIKGU AND LECTURERS SEMUA SEMUA SEMUA SEBAB DAH DIDIK SAYA MENJADI SAYA YANG HARI INI. ANDA HEBAT. I LOVE YOU!!

yaa. dah nak berakhir dah 16 Mei 2013. i know. i'm a little too late.

kbye!

2 comments:

  1. http://kepalehotekk.blogspot.com/2013/05/afiq-muiz-aibkan-ibu-sendiri.html jom komen ! hehehe

    ReplyDelete

don't forget to smile, guys!

Ibnu Taimiyah berkata :
"Jika masalah yang saya hadapi menemui jalan kebuntuan,
maka saya akan beristighfar kepada Allah lebih kurang 1000 kali, nescaya Allah akan membukakan jalan keluar".
Beliau berkata lagi dengan ucapan la hauwla wala quwwata illa billah :
"Semua beban boleh ditanggung, segala kerisauan boleh diatasi dan kehidupan menjadi lebih mulia."
Senyum dalam kedukaan, tanda insan punya keimanan.
Yakin semua yang terjadi adalah ketentuan-NYA :)