Followers

Sunday 2 June 2013

Kalau tak setuju, jangan marah. Ce citer apa yang awak fikir ?

As salam.

A few days ago, 3G dengan mak. Mak dekat hospital lagi.

me     : mak tengokk mata kakde hitam, muka jerawat. macam mana nak kawen niii??
kakak : hang nak habaq kata hang study laa. haha
me     : tengok lah mata aku ni. nak kawen macam mana ni?* suara makin kuattt
mak   : haihh orang ramai kat sini. cakap pelan sikit.**muka mak senyum.
me     : opps* tangan di bibir. over.haha

the thing is, i love to see my mak senyum. that's why i always did merapu things bila dengan mak, dengan family. haha. i don't even care when people said, ' awat laaa perangai takmatang sangat. baik bella matang lagii'. haha. so what? i am being me. my family accept me the way i am. in fact, fariha is 25, bella is 19 n i'm 21. apa lah beza sangat. takpaa. kami happy. kakak behave macam sorang kakak n mama. aku behave macam aku ni adik, and bella yang selalu macam kakak kakak dengan aku. aku cuba untuk jadi kakak sebenaqnya. haha. bila balik rumah, dua dua orang berebut nak bercerita itu ini, okay selalu dia menang. aku? end up berlakon depan cermin. they laughed. but, itulah kegembiraan sebenar. enjoy the moment. nampak kesian, baru dengar cerita aku. mak akan dengar apa jaa yang kami nak cerita.haha. haihhh rindu. nak balik. bila rindu, doa aku titipkan. semoga mak sihat kembali. Amin.

Dengan abah pulak kisahnya,

harituu balik cuti midterm seminggu. seperti biasa, kalaw bella takdak, i'll sleep with my parent. biasa. 
Around 12am macam tuu rasanya, mak dah tidoq, aku on9 n abah baru masuk nak tidoq. masa abah tengah ready nak tidoq, he asked me,

Abah  : Kakde dah ada boyfriend kaa?
Me     : awat abah tanya macam tuu? ( i was like 'hahahahhaa')
Abah  : saja laa abah tanya. kalaw ada habaq laa.haha
Me     : takdak. Kakde nak bercinta lepas kahwin. (blushing)
Abah  : ...
Me      : awat abah diam? malu lettiuwww. haha. 

haha. abah memang suka tanya something yang aku tak expect. haishhh. 

Dear abah,
Jujurnya Kakde taktipu. I really have no boyfriend.  Lagipun, kalau boleh nak habiskan study dulu, nak jaga bahagiakan mak abah dulu. Tapi kalaw jodoh dah sampai... haha. Mak pun selalu cakap, " tension study pun hari hari telefon qeyau(menangis) cakap kat mak, ni nak kawen pulak." haha. Lagipun, buat apa nak bercinta bagai nak rak, sedangkan kita tahu Allah taksuka benda tuu. Kakde selalu minta, Allah tolong jaga hati ni. Jaga hati dia(entak sapa). Yang kita nak kejar adalah keberkatan dari ALLAH. InsyaALLAH yang halal itu lebih barakah nya. Amin.

i'm not saying orang yang bercinta tuu hidup dalam dosa. Hati tak terjaga. Hidup tak berkat langsung. NO. Kita pilih jalan hidup kita sendiri. We are perfectly imperfect. Awak tahu apa yang terbaik untuk awak. Awak tahu awak berada di landasan yang mana. Cumanya, jangan lah bercinta sampai lupa halal haram, sayang. Matlamat tak menghalalkan cara. Yang haram tetap haram. Fikirlah apa yang baik untuk kita. Aku bukan nak tunjuk alim. Banyak lagi yang nak kena belajar. slow slow aku cuba belajar. cuba faham kenapa couple ni haram. bukan sebab aku dok UIA, aku bajet nak cakap benda benda ni semua. pemikiran kita might be different, yes, i know. awak dengan pendapat awak, saya dengan cara saya. nak cakap lebih lebih pun takberani, takut nanti jadi dekat diri sendiri. Nauzzubillah. mintak simpang. kita taktahu masa depan macam mana. Lagipun, dah banyak yang tunjuk orang yang bercinta selepas kahwin pun mampu bahagia sampai akhirnya. 

aku sendiri pun banyak jugak yang aku crush crush ni. terminat kat orang tuu lah, orang ni lah. aku pernah terbaca,

" kalau kita sukakan sayangkan seseorang, jangan bagitahu dia, nanti perasaan itu berkurang, tapi luahkan dekat ALLAH, InsyaALLAH rasa suka dan sayang itu akan makin bercambah."

so, sama sama kita jaga hati kita. Jangan sedih bila kita belum jumpa jodoh kita, jangan sedih bila tengok orang ada boyfriend, kita takdak, ALLAH dah tulis yang terbaik untuk kita. Ada hikmah kenapa jalan hidup kita berbeza. Yang penting, teruskan berdoa. Hidup dalam keberkatan tu manis InsyaALLAH. 

Haa tengok, dah kenapa Nadia cakap pasal cinta kahwin bagai ni. geli sebenarnya. tetiba nak bajet ustazah pulak kan. haha. maaf lah. ni pendapat saya. anda mungkin setuju. anda mungkin tak setuju. sapa setuju angkat tangan! haa over. maaf lagi. haha. 

kbye!

4 comments:

  1. Yearhhhh... Nice entry ~~ hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. thankyou, teto :) i'm just sharing my thoughts.

      Delete
    2. hehehe..mmg kenalakan ko nampak kan kalo depan ibubapa ko.. hahaha begitu ka? hahah

      Delete
    3. haha dari kecik lagi macam tuu haa. haha

      Delete

don't forget to smile, guys!

Ibnu Taimiyah berkata :
"Jika masalah yang saya hadapi menemui jalan kebuntuan,
maka saya akan beristighfar kepada Allah lebih kurang 1000 kali, nescaya Allah akan membukakan jalan keluar".
Beliau berkata lagi dengan ucapan la hauwla wala quwwata illa billah :
"Semua beban boleh ditanggung, segala kerisauan boleh diatasi dan kehidupan menjadi lebih mulia."
Senyum dalam kedukaan, tanda insan punya keimanan.
Yakin semua yang terjadi adalah ketentuan-NYA :)